Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden LifestyleCommerce.pdf
ARTIKEL 1. | DEFINITIES
In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen, steeds met hoofdletter aangeduid, in de navolgende
betekenis gebruikt.
- LifestyleCommerce: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan Lichtschip 75H, 3991 CP te Houten, ingeschreven in het Handelsregister onder KvK-nummer 86016164.
- Klant: eenieder met wie LifestyleCommerce een Overeenkomst heeft gesloten of beoogt te sluiten.
- Partijen: LifestyleCommerce en de Klant gezamenlijk.
- Overeenkomst: iedere middels het bestelproces op de Website tussen Partijen tot stand gekomen overeenkomst in het kader waarvan LifestyleCommerce zich jegens de Klant heeft verbonden tot de levering van Producten.
- Producten: de in het kader van de Overeenkomst door LifestyleCommerce aan de Klant te leveren zaken.
- Website: www.lifestylecommerce.nl dan wel een andere website waarop Overeenkomsten kunnen worden gesloten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing worden verklaard.
- Schriftelijk: communicatie op schrift, communicatie per e-mail of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.
ARTIKEL 2. | TOEPASSELIJKHEID
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van LifestyleCommerce op de Website en iedere
tot stand gekomen Overeenkomst.
ARTIKEL 3. | AANBOD EN TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
- Elk aanbod van LifestyleCommerce is vrijblijvend en onder voorbehoud van voldoende beschikbaarheid van de aangeboden Producten. LifestyleCommerce kan zijn aanbod nog herroepen tot meteen, althans zo spoedig mogelijk na aanvaarding daarvan door de Klant. Indien in zodanig geval reeds betaling door de Klant heeft plaatsgevonden, zal deze zo spoedig mogelijk, doch binnen uiterlijk één werkdag, worden terugbetaald.
- De Klant kan geen rechten ontlenen aan een aanbod van LifestyleCommerce dat een kennelijke fout of vergissing bevat.
- Iedere Overeenkomst komt, onverminderd het bepaalde in lid 1, tot stand op het moment dat de bestelling op de Website door de Klant is afgerond en verstuurd. Vervolgens zal de bestelling, onverminderd het bepaalde in lid 1 zo spoedig mogelijk per e-mail aan de Klant worden bevestigd.
ARTIKEL 4. | HERROEPINGSRECHT
- Behoudens het bepaalde in het overige van dit artikel en met name het bepaalde in het volgende lid, kan de Klant de Overeenkomst tot 30 dagen nadat de Producten door of namens hem in ontvangst zijn genomen, zonder opgave van redenen geheel of gedeeltelijk herroepen.
- De Klant heeft geen herroepingsrecht bij: a) de levering van volgens specificaties van de Klant te vervaardigen Producten die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de Klant, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn; b) de levering van Producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling of directe verpakking na de levering is verbroken; c) de levering van Producten die zodanig snel bederven of een zodanige beperkte houdbaarheid hebben dat retournering redelijkerwijs niet van LifestyleCommerce kan worden gevergd; d) de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken; e) de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van een overeenkomst voor de geregelde levering van dergelijke publicaties; f) de levering van Producten ten aanzien waarvan het herroepingsrecht overigens krachtens Afdeling 6.5.2B van het Burgerlijk Wetboek is uitgesloten dan wel geen toepassing vindt. Deze gronden zijn voor het huidige productaanbod van LifestyleCommerce niet relevant, maar indien daarvan in toekomstige gevallen toch sprake is, zal de betreffende uitsluitingsgrond uitdrukkelijk in het aanbod bij het betreffende Product worden vermeld.
- De Klant kan de Overeenkomst herroepen door daartoe door gebruikmaking van het door LifestyleCommerce aangeboden modelformulier voor herroeping, per e-mail of een andere ondubbelzinnige verklaring, een verzoek in te dienen bij LifestyleCommerce. Zo spoedig mogelijk nadat LifestyleCommerce in kennis is gesteld van het voornemen van de Klant om de Overeenkomst te ontbinden en indien is voldaan aan de voorwaarden van dit artikel, zal LifestyleCommerce de herroeping van de Overeenkomst per e-mail bevestigen.
- Gedurende de termijn als bedoeld in lid 1, dient zorgvuldig te worden omgegaan met de te retourneren Producten en de verpakkingen daarvan. De Klant mag de Producten slechts in die mate hanteren en inspecteren voor zover nodig is om de aard en kenmerken van de Producten te beoordelen. Het uitgangspunt hierbij is dat de Producten slechts mogen worden gehanteerd en geïnspecteerd zoals dat in een fysieke winkel zou mogen.
- Indien de Klant van het herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij de Producten onbeschadigd, met alle eventueel meegeleverde toebehoren en in de originele staat en verpakking aan LifestyleCommerce retourneren.
- De Klant is aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van de Producten die het gevolg is van een manier van omgaan met de Producten die verder gaat dan is toegestaan ingevolge lid 4. LifestyleCommerce is gerechtigd deze waardevermindering aan de Klant in rekening te brengen, al dan niet door deze waardevermindering te verrekenen met de reeds van de Klant ontvangen betaling.
- Retournering van de betreffende Producten dient plaats te vinden binnen 14 dagen nadat de Klant het herroepingsrecht conform lid 3 heeft ingeroepen.
- Indien de Klant gebruik maakt van het herroepingsrecht, komen de kosten van retournering van de Producten voor rekening van de Klant.
- LifestyleCommerce zal de eventueel reeds van de Klant ontvangen betaling met betrekking tot dat gedeelte van de bestelling dat wordt geretourneerd, minus de eventuele waardevermindering als bedoeld in lid 6, zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na de ontbinding van de Overeenkomst aan de Klant terugbetalen, mits de Producten door LifestyleCommerce zijn terugontvangen, dan wel door de Klant is aangetoond dat de Producten daadwerkelijk retour zijn gezonden. Indien slechts ten aanzien van een gedeelte van de bestelling het herroepingsrecht wordt toegepast, dan komen de verzendkosten die door de Klant in eerste aanleg zijn betaald, niet voor restitutie in aanmerking.
ARTIKEL 5. | LEVERING VAN DE PRODUCTEN & LEVERINGSTERMIJNEN
- Levering van de Producten geschiedt door bezorging daarvan op het door de Klant opgegeven afleveradres.
- LifestyleCommerce behoudt zich het recht voor de bestelling in gedeelten te leveren. In dat geval vangt de eventuele bedenktijd van de Klant in verband met het herroepingsrecht pas aan op het moment dat de laatste deellevering uit de bestelling door of namens de Klant in ontvangst is genomen.
- Het risico van verlies en beschadiging van de Producten gaat over op de Klant op het moment dat de Producten door of namens de Klant in ontvangst zijn genomen.
- Indien niet uitdrukkelijk een leveringstermijn is overeengekomen, is LifestyleCommerce wettelijk verplicht te leveren binnen dertig dagen na het sluiten van de Overeenkomst. Indien wél een levertijd is overeengekomen, betreft dit slechts een indicatieve, niet-fatale termijn. Indien LifestyleCommerce niet binnen dertig dagen respectievelijk de overeengekomen leveringstermijn levert, treedt het verzuim van LifestyleCommerce pas in als de Klant LifestyleCommerce een Schriftelijke ingebrekestelling heeft verstuurd waarin een redelijke termijn is vermeld waarbinnen LifestyleCommerce alsnog tot levering dient over te gaan en levering ook na verstrijken van deze termijn is uitgebleven. Pas in geval het verzuim van LifestyleCommerce is ingetreden, is de Klant gerechtigd de Overeenkomst, voor dat gedeelte waarop het verzuim van LifestyleCommerce betrekking heeft, te ontbinden en maakt hij aanspraak op evenredige terugbetaling dan wel kwijtschelding. Een enkele overschrijding van de leveringstermijn biedt de Klant dan ook geen aanspraak op enige compensatie.
- Indien LifestyleCommerce als gevolg van een aan de Klant toerekenbare omstandigheid extra kosten maakt, bijvoorbeeld in verband met meerdere afleverpogingen, komen deze kosten aanvullend voor rekening van de Klant.
ARTIKEL 6. | CONFORMITEIT & GARANTIE
- LifestyleCommerce staat ervoor in dat de Producten aan de Overeenkomst beantwoorden en aldus die. eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn (conformiteit). Voorts maakt de Klant aanspraak op de eventueel uitdrukkelijk door LifestyleCommerce op de Overeenkomst van toepassing verklaarde garantie.
- Het recht van de Klant op het instellen van een vordering of verweer in verband met de stelling dat door LifestyleCommerce een gebrekkig Product is geleverd, vervalt indien niet binnen twee maanden na ontdekking van het gebrek door de Klant ter zake bij LifestyleCommerce is geklaagd.
- Vermoed wordt dat een geleverd Product bij aflevering niet aan de Overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van twaalf maanden na aflevering openbaart (omkering van de bewijslast), tenzij de aard van het Product of de aard van de afwijking zich daartegen verzet. Bij een beroep op non-conformiteit wordt de Klant verzocht de non-conformiteit aan te tonen, bijvoorbeeld door foto’s toe te sturen waarop het gebrek zichtbaar is. Na verstrijken van de bedoelde twaalf maanden, of indien de aard van het Product of de aard van de afwijking geen omkering van de bewijslast met zich meebrengt, is de Klant verplicht te bewijzen dat het Product bij aflevering niet aan de Overeenkomst heeft beantwoord.
- Geen grond voor klachten en aanspraken op non conformiteit of eventuele garantie, zijn gebreken van Producten als gevolg van een na de levering van buitenkomende oorzaak of als gevolg van een andere niet aan LifestyleCommerce toerekenbare omstandigheid. Daaronder wordt niet-limitatief bedoeld, begrepen, gebreken als gevolg van beschadiging van buitenaf, natuurlijke slijtage, onjuiste of onoordeelkundige behandeling, onjuist of onoordeelkundig gebruik en het aanbrengen van veranderingen aan de Producten, waaronder begrepen reparaties die niet met voorafgaande Schriftelijke instemming van LifestyleCommerce zijn uitgevoerd.
- Producten kunnen, behoudens het bepaalde in artikel 4, nimmer zonder voorafgaande Schriftelijke toestemming van LifestyleCommerce worden geretourneerd.
- In geval de Klant een geldig beroep doet op non-conformiteit of eventuele garantie, maakt de Klant, met inachtneming van het bepaalde in het volgende lid, aanspraak op herstel of vervanging dan wel aanvulling van het ontbrekende. Voor de uitoefening van deze rechten kunnen geen kosten aan de Klantin rekening worden gebracht. LifestyleCommerce zal binnen een redelijke tijd zijn medewerking verlenen aan het herstel, de vervanging dan wel aanvulling van het ontbrekende.
- In geval van een geldig beroep op non-conformiteit ter zake een gebrekkig Product, heeft de Klant in beginsel de keuze tussen herstel en vervanging, maar aangezien dit tot onredelijke vorderingen van de Klant kan leiden, heeft de wetgever de keuze tussen vervanging of herstel wel begrensd. De Klant kan niet kiezen tussen herstel en vervanging indien herstel c.q. vervanging onmogelijk is of van LifestyleCommerce niet gevergd kan worden. Herstel of vervanging kan van LifestyleCommerce niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de Klant toekomt, gelet op de waarde van het Product indien deze aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de Klant veroorzaakt.
ARTIKEL 7. | OVERMACHT
- LifestyleCommerce is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting uit de Overeenkomst indien en voor zolang hij daartoe gehinderd wordt door een omstandigheid die hem volgens de wet, een rechtshandeling of in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen niet kan worden toegerekend (overmacht). Onder overmacht wordt, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt verstaan, begrepen, transportbeperkingen, vertraging bij of wanprestatie van toeleveranciers van LifestyleCommerce, gebreken van hulp- of transportmiddelen, epidemieën, pandemieën, oorlog en oorlogsdreiging, arbeidsongeschiktheid van personeel, brand, maatregelen van enige overheid, storingen in communicatieverbindingen, in de elektriciteit of in apparatuur of programmatuur dat die door LifestyleCommerce wordt gebruikt.
- Indien de overmachtssituatie de nakoming van de Overeenkomst blijvend onmogelijk maakt of langer dan een maand voortduurt, zijn Partijen gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden.
- Indien LifestyleCommerce bij het intreden van de overmachtssituatie reeds gedeeltelijk aan zijn leveringsverplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn leveringsverplichtingen kan voldoen, is hij gerechtigd het reeds geleverde gedeelte, respectievelijk nog leverbare gedeelte van de Overeenkomst afzonderlijk in rekening te brengen als ware er sprake van een zelfstandige Overeenkomst.
- Schade als gevolg van overmacht komt, onverminderd toepassing van het vorige lid, nimmer voor vergoeding in aanmerking.
ARTIKEL 8. | PRIJZEN, VERZENDKOSTEN & BETALINGEN
- Voordat de Overeenkomst wordt gesloten, wordt de totaalprijs vermeld, inclusief btw en verzendkosten.
- Betaling dient te geschieden middels een van de daartoe door LifestyleCommerce aangeboden betaalmethoden, op het daartoe aangegeven moment of binnen de daartoe aangegeven termijn. In geval van vooruitbetaling is LifestyleCommerce niet eerder gehouden uitvoering te geven aan de Overeenkomst dan nadat de Klant het verschuldigde bedrag heeft voldaan.
- LifestyleCommerce is gerechtigd om de aan de Klant toekomende factuur per e-mail te verstrekken.
- Indien tijdige betaling achterwege blijft, treedt het verzuim van de Klant van rechtswege in. Vanaf de dag dat het verzuim van de Klant intreedt, is de Klant, over het openstaande bedrag, de dan geldende wettelijke rente verschuldigd.
- Alle redelijke kosten, zoals gerechtelijke, buitengerechtelijke en executiekosten, gemaakt ter verkrijging van door de Klant verschuldigde bedragen, komen voor rekening van de Klant. Ter zake wordt niet in het nadeel van de Klant afgeweken van het bepaalde in de Wet Incassokosten.
ARTIKEL 9. | AANSPRAKELIJKHEID
- De Klant draagt de schade veroorzaakt door onjuistheden of onvolledigheden in de door hem verstrekte gegevens. Voorts draagt de Klant de schade veroorzaakt door een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de Klant die uit de wet of de Overeenkomst voortvloeien, alsmede een andere omstandigheid die niet aan LifestyleCommerce kan worden toegerekend.
- De aansprakelijkheid van LifestyleCommerce is beperkt tot herstel, vervanging of aanvulling van het ontbrekende zoals bedoeld in artikel 6. Indien herstel, vervanging of aanvulling van het ontbrekende onmogelijk is, is de aansprakelijkheid van LifestyleCommerce beperkt tot ten hoogste de factuurwaarde van de Overeenkomst, althans tot dat gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid van LifestyleCommerce betrekking heeft.
- De beperkingen van de aansprakelijkheid van LifestyleCommerce zoals vermeld in deze algemene voorwaarden gelden met dien verstande dat deze niet verder strekken dan is toegestaan ingevolge dwingende wetgeving.
ARTIKEL 10. | KLACHTBELEID
- Klachten kunnen per e-mail of anderszins Schriftelijk bij LifestyleCommerce worden ingediend.
- Bij LifestyleCommerce ingediende klachten worden binnen een termijn van zeven dagen na ontvangst daarvan beantwoord. Indien een klacht of vraag een langere verwerkingstijd vraagt, wordt binnen de termijn van zeven dagen geantwoord met een ontvangstbevestiging en een indicatie van wanneer de Klant een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
- Indien een klacht van de Klant niet in onderling overleg kan worden opgelost, kan de Klant het geschil voorleggen aan de geschillencommissie via het ODR-platform (ec.europa.eu/consumers/odr/).
ARTIKEL 11. | SLOTBEPALINGEN
- Vernietiging of nietigheid van één of meer van de bepalingen uit deze algemene voorwaarden, laat de geldigheid van de overige bedingen onverlet. In een voorkomend geval zijn Partijen verplicht in onderling overleg te treden teneinde een vervangende regeling te treffen ten aanzien van het aangetaste beding. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.
- Alle door LifestyleCommerce aan de Klant geleverde Producten blijven eigendom van LifestyleCommerce totdat de Klant al zijn betalingsverplichtingen uit de Overeenkomst is nagekomen.
- Op elke Overeenkomst en alle daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
- Partijen zullen niet eerder een beroep doen op de rechter dan nadat zij zich optimaal hebben ingespannen om het geschil in onderling overleg te beslechten.
- Uitsluitend de bevoegde rechter binnen het arrondissement van de rechtbank Midden-Nederland wordt in eerste aanleg aangewezen om van eventuele gerechtelijke geschillen tussen Partijen kennis te nemen, onverminderd het recht van LifestyleCommerce een andere volgens de wet bevoegde rechter aan te wijzen. De Klant is evenwel gerechtigd de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen binnen een maand nadat LifestyleCommerce Schriftelijk heeft aangekondigd bij de door hem aangewezen rechter te willen procederen.